Deerlijk

Ieper

Scheepsreiniging: de vlag die alle ladingen dekt

Schepen, zowel vrachtschepen als woon- en plezierboten, hebben regelmatig nood aan een onderhoud, een ‘lediging’ of reiniging. Vrachtschepen moeten hun opslagcapaciteit na het lossen opnieuw optimaliseren voor een volgende lading; woon- en plezierboten laten best na een tijd hun brandstoftank controleren. Vergeet ook niet om vettige machinekamers of vervuilde oppervlakken tijdig te laten schoonmaken.

Hogedrukreiniging van een scheepsruim

Vermijd contaminatie in de laadruimte/ het scheepsruim

Schepen vervoeren in de loop van hun carrière heel wat verschillende soorten ladingen: van voedingswaren en dierenvoeders tot gewassen, aarde, maar ook andere grondstoffen. Om contaminatie tussen verschillende ladingen binnenin de laadruimte te vermijden, doe je best een beroep op een gespecialiseerde reinigingsfirma.

Koud- of warmwaterhogedrukreinigers

Derudder Cleaning gaat aan de slag met industriële hogedrukreinigers die in staat zijn om vrijwel alle vuil los te weken en te verwijderen. Bestaat er een gevaar op bacterievorming of is er sprake van hardnekkig vuil, dan halen de reinigingsexperts het zwaar geschut boven. Drie combiwagens van de acht in het wagenpark van Derudder Cleaning zijn uitgerust met branders die toelaten om met warm water (90°C) aan de slag te gaan. Als je weet dat bacteriën afsterven bij temperaturen boven de 60°C, dan ben je er zeker van dat deze na een reinigingsbeurt bij 90°C niet langer aanwezig zijn.

Controles en metingen

Een laadruimte schoonmaken is één ding, controles en metingen uitvoeren en interpreteren is een ander paar mouwen. Tussen twee ladingen, zeker als het gaat om een andere inhoud die je moet vervoeren, worden controles en metingen uitgevoerd door erkende instanties. Pas na goedkeuring mag de laadruimte met een ander materiaal gevuld worden.

Scheepsreiniging met hogedrukreinigers
Vermijd te allen tijde contaminatie in het ruim

Reinigen van brandstoftanks van boten

Brandstoftanks, zeker van oudere schepen, zijn vaak heel erg vervuild. De vervuiling komt in vele gevallen pas aan het licht als er zich problemen voordoen met filters of, in het ergste geval, met de motor. De werkelijke staat van een brandstoftank wordt met andere woorden pas duidelijk eenmaal die gereinigd is.

Wanneer worden brandstoftanks gereinigd?

In de meeste gevallen wordt een brandstoftank pas gereinigd als deze buiten gebruik gesteld wordt. Er zijn uiteraard nog een aantal andere situaties die een lediging of reiniging vragen.

Slechte brandstof in de tank

Stel dat je brandstoftank vervuild is, dat daardoor de filters verstopt zijn geraakt en de motor sputtert. Het kan te maken hebben met ‘slechte’ brandstof. Is dat het geval, dan kan Derudder Cleaning in ‘overslag’ gaan. Dat betekent dat de experts de brandstof oppompen, in een van de containers van de combiwagen stockeren en, indien gewenst, afvoeren.

Slib op de bodem van de brandstoftank

Slib ontdekken doe je niet zomaar. Je weet pas als er een probleem is als het slib filters verstopt of als het goedje de werking van de motor verstoort. Is slib een probleem, dan ledigt Derudder Cleaning je brandstoftank, stockeren medewerkers de brandstof voorlopig in een van de containers in de combiwagen, verwijderen ze het slib en, na een volledige schoonmaakbeurt, vullen ze de brandstoftank opnieuw met diezelfde brandstof.

Derudder Cleaning heeft alle tools in huis om van jouw boot schoon schip te maken

Verontreinigde machinekamers en motoren

Vetten en oliën zijn hier de grootste boosdoeners. Om alles terug wat ‘proper’ te krijgen, is een reinigingsbeurt zeker geen overbodige luxe. Derudder Cleaning gaat vetten, oliën of ander hardnekkig vuil te lijf met warm water, schuimlansen, speciale spuitpistolen en, waar nodig, met speciale reinigingsproducten zoals ontvetters.

Speciale uitrustingen bij het reinigen van schepen

De reinigingsexperts van Derudder Cleaning doen - als het over ladingen gaat die bepaalde risico’s zouden kunnen inhouden en zich in gesloten ruimtes bevinden - altijd een meting. Het resultaat van die meting bepaalt vervolgens de veiligheidsmaatregelen die het personeel moet nemen. Afhankelijk van die resultaten wordt gekozen voor speciale maskers en indien nodig een uitrusting aangesloten op perslucht.

Weten hoe wij jouw boot, schip of plezierjacht terug 'proper' krijgen?

Deerlijk 056 71 39 31
Ieper 057 42 20 73 

Dringende interventie? Bel ons 24/7